Paradigmes educatius
- Paradigme conductista: Es considera l'alumne com una màquina que aprèn conductes mesurables i observables.
- Paradigme cognitiu: Es considera l'alumne com un organisme que desenvolupa processos conitius i afectius.
- Paradigma ambientalista: Focalitza l'atenció en l'escenari on es realitzen les relacions persones-medi.
- Paradigma constructuvista: Es considera l'alumne com un organisme que desenvolupa processos cognitius en un escenari d'aprenentatge.
Implicacions per al disseny de l'ensenyament
A partir dels paradigmes anteriors, s'extrauen una sèrie de implicacions que afecten al disseny de l'ensenyament:
- Curriculum tancat i obligatori
- Definició dels continguts i objectius
- Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques simples
- L'avaluació té en compte el producte final, no el procés.
Evolució del model d'Ensenyament-Aprenentatge
1r - Aprenentatge = Adquisició de coneixements
- Professor transmet informació, ensenya. Té el control.
- Alumne adquireix coneixement.
- Continguts centrats en el curriculum.
2n - Aprenentatge = Construcció de significat
- Avaluació té en compte el producte final i també el procés.
- Importen els continguts, però també els processos.
- L'alumne és autònom i té el control del seu aprenentatge.
- El professor guía el procés d'aprenentatge.
- L'aprenentatge és una cerca activa i constructiva.
Principis generals per a la integració de les TIC
- Tots els mitjans utilitzats han d'estar justificats. A l'hora de decidir quins recursos utilitzem, ens hem de preguntar: què pretenem?, en quin context?, per a qui?, com ho utilitzem?, etc.
- L'aprenentatge depèn de les estratègies, no del mitjà.
Nous rols del professor
- Dissenyador
- Avaluador i seleccionador de TIC
- Consultor d'informació
- Orientador
- Avaluador de forma continua
Dimensions de l'alfabetització digital
- Investigadora: ús de les eines TIC per a la investigació i el treball acadèmic.
- Crítica: capacitat per a avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC.
- Pla de publicació: habilitat per a difundir i publicar informació.
- Recursos: coneixement de formes i mètodes d'accès als recursos informacionals.
- Tecnologies incipients: capacitat per a comprendre les innovacions tecnològiques i prendre decisions intel·ligents.
- Socioestructural: comprensió de la situació i producció de la informació.
- Eines: coneixement i ús de hardware, software i programes multimèdia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada