diumenge, 14 de febrer del 2016

TEMA 2: Integració de les TIC al curriculum

Paradigmes educatius

  • Paradigme conductista: Es considera l'alumne com una màquina que aprèn conductes mesurables i observables.
  • Paradigme cognitiu: Es considera l'alumne com un organisme que desenvolupa processos conitius i afectius.
  • Paradigma ambientalista: Focalitza l'atenció en l'escenari on es realitzen les relacions persones-medi.
  • Paradigma constructuvista: Es considera l'alumne com un organisme que desenvolupa processos cognitius en un escenari d'aprenentatge.


Implicacions per al disseny de l'ensenyament

A partir dels paradigmes anteriors, s'extrauen una sèrie de implicacions que afecten al disseny de l'ensenyament:
  • Curriculum tancat i obligatori
  • Definició dels continguts i objectius
  • Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques simples
  • L'avaluació té en compte el producte final, no el procés. 


Evolució del model d'Ensenyament-Aprenentatge

1r - Aprenentatge = Adquisició de coneixements
  • Professor transmet informació, ensenya. Té el control.
  • Alumne adquireix coneixement. 
  • Continguts centrats en el curriculum.
2n - Aprenentatge = Construcció de significat
  • Avaluació té en compte el producte final i també el procés.
  • Importen els continguts, però també els processos.
  • L'alumne és autònom i té el control del seu aprenentatge.
  • El professor guía el procés d'aprenentatge.
  • L'aprenentatge és una cerca activa i constructiva.


Principis generals per a la integració de les TIC
  • Tots els mitjans utilitzats han d'estar justificats. A l'hora de decidir quins recursos utilitzem, ens hem de preguntar: què pretenem?, en quin context?, per a qui?, com ho utilitzem?, etc.
  • L'aprenentatge depèn de les estratègies, no del mitjà.

Nous rols del professor
  • Dissenyador
  • Avaluador i seleccionador de TIC
  • Consultor d'informació
  • Orientador
  • Avaluador de forma continua

Dimensions de l'alfabetització digital
  • Investigadora: ús de les eines TIC per a la investigació i el treball acadèmic.
  • Crítica: capacitat per a avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC.
  • Pla de publicació: habilitat per a difundir i publicar informació.
  • Recursos: coneixement de formes i mètodes d'accès als recursos informacionals.
  • Tecnologies incipients: capacitat per a comprendre les innovacions tecnològiques i prendre decisions intel·ligents.
  • Socioestructural: comprensió de la situació i producció de la informació.
  • Eines: coneixement i ús de hardware, software i programes multimèdia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada