diumenge, 21 de febrer del 2016

Ampliació tema 3: m-learning

Què és?
L'aprenentatge electrònic mòvil, o m-learning, consisteix en l'ensenyament a través de dispositius mòvils amb conectivitat inalàmbrica, com telèfons, tablets...


Aplicació a l'aula de primària
La utilització d'aquests recursos a l'aula presenta moltes possibilitats degut a la gran quantitat d'aplicacions disponibles, per exemple:
  • Fer fotos o vídeos
  • Crear llistes o prendre notes (escrites o de veu)
  • Utilitzar les xarxes socials
  • Utilitzar la geolocalització
  • Búsqueda de informació
  • Accés al correu electrònic

Per a la correcta integració del m-learning a l'aula cal tenir en compte:
  • Els alumnes coneixen molt bé el mitjà, però cal ensenyar-los com utilitzar-lo en un context educatiu.
  • S'ha de tenir en compte la disponibilitat de recursos de tots els alumnes.
  • Cal previndre la càrrega dels dispositius abans de l'activitat per a no quedar-se sense bateria.
  • Si treballem amb els mòvils dels alumnes, cal tenir en compte la falta de unitat, no tots són iguals ni presenten les mateixes possibilitats.


Una proposta didàctica
Com a exemple d'aplicació del m-learning, vaig a explicar una proposta basada en els codis QR. Aquesta activitat està pensada per als alumnes de tercer cicle d'educació primària, per a l'àrea de ciències naturals. En aquesta activitat es treballen els vertebrats:

  • Es divideix la clase en cinc grups, i cada grup s'encarrega d'un tipus de vertebrats (mamífers, aus, rèptils, peixos i amfibis). Cada grup disposa d'un telèfon mòvil amb l'aplicació per a llegir codis QR.
  • Una sèrie de folis amb codis QR han sigut amagats prèviament pel profesor per tot el centre, amb un color per a cada equip (per exemple: folis rojos per als amfibis, blaus per als peixos...). Cada codi conté una característica del tipus de vertebrats corresponent i les instruccions per a trobar el següent codi. 
  • El profesor explicarà l'activitat a l'aula, s'asegurarà que tots els alumnes saben com funcionen els codis, donarà les instruccions i repartirà el primer codi a cada grup. Quan els grups conseguisquen tots els codis, tornaran a l'aula i realitzaran una posada en comú per a compartir les característiques dels tipus de vertebrats amb la resta de la classe.



Webgrafia
-Vivar, D.M., Fernández, M.M., & Avilés, F.N. (2013). Aplicación del M-learning en el aula de primaria: experiencia práctica y propuesta de formación para docentes. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (45).



-Universidad Politécnica de Madrid: Guía para la implantación del M-learning

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada