Claus per a una integració adequada de les TIC a l'aula
La presència de noves tecnologíes a l'aula no sempre garanteix la seua integració, ja que aquesta depén de factors com l'ús que es fa d'elles o de les estratègies que apliquen els docents. A continuació s'enumeren una sèrie de idees que poden ajudar a entendre com integrar aquestes tecnologíes a l'aula. Per a elaborar la llista s'han tingut en compte les conclusions del treball "Buenas prácticas en integración de las TIC en educación en Andalucía: Dos estudios de caso" (dins del VI congrés virtual de AIDIPE), així com altres consideracions i aportacions personals:
- El més important és l'aspecte educatiu, no el tecnològic; és a dir, la finalitat de les activitats en que s'empren TIC és l'aprenentatge dels alumnes, no l'ús de les tecnologies (tot i que en determinades situacions, l'aprenentatge pot consistir en aprendre a utilitzar noves tecnologies).
- Formació adequada dels professors, que han de conèixer en profunditat les noves tecnologies i les estratègies que permeten integrar-les a l'aula de forma adequada. Es necessari, a més, que aquesta formació siga continua, ja que el desenvolupament tecnològic té lloc de manera molt ràpida, i que els docents evaluen constantment els resultats de la seua acció docent per tal de millorar.
- L'ús de noves tecnologies no és sinònim de innovació educativa, ja que aquesta depèn principalment de la metodologia.
- Necessitat de inversió per a obtenir els recursos necessaris. Tot i que la disposició de recursos no garanteix la seua correcta utilització ni la integració de les noves tecnologies, sí que es necessari que es dispose d'un mínim de recursos per a que els alumnes puguen estar en contacte amb aquestes tecnologies.
- Les TIC tenen una doble funció: recurs per a l'aprenentatge de matèries curriculars i recurs per al desenvolupament de la competència digital. Per tant, les TIC han d'estar integrades al curriculum.
- A més de les funcions de búsqueda, consulta i elaboració de informació, les TIC també permeten la comunicació entre persones. Aquest aspecte s'ha de treballar a l'aula per a que els alumnes coneguen aquesta doble utilitat i aprenguen els avantatges i limitacions d'aquestes eines.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada